Klæder skaber folk

En række aldrende og prominente skatere har startet et nyt tøjmærke, der ifølge dem selv bygger på deres mangeårige involvering i skatekulturen. Skateboard.dk har taget en snak med Søren Aaby, der er en af fyrene bag Act in Public.

Tillykke med lanceringen af jeres nye tøjmærke.

I er en flok aldrende herrer, der er – formoder jeg – veletableret inden for andre brancher. Hvorfor vil I nu til at lave tøj?

 

Søren:

Godt spørgsmål, primært fordi at vi konstaterede et behov hos os selv og kiggede omkring, blot for at konstatere at alle andre tøjmærker primært appellere til unge under 25, så derfor opstod idéen om at skabe et tøjmærke til aldrende herrer, som i øvrigt også blev yderligere forstærket da vi overværede Vans Pool Party og heppede på Nicky, for mange af de gamle drenge stadig var super aktive og derfor oplevede vi at ældre skatere var lidt en kommercielt overset gruppe.

  

Skateboard.dk:

Det der er interessant fra skateboard.dks perspektiv er jo jeres klare og eksplicitte tilknytning til skateboarding. Men jeres logo er en mand, der står på hovedet på gaden eller et sted i public. Det er vel mere gøgl, gymnastik eller parkour end det er skating? Så hvordan kommer jeres skate-tilknytning til udtryk i jeres produkter mv?

 

Søren:

Ha, ha… logoet repræsenterer jo netop vores tilknytning til skateboarding, da man jo som skater ofte sidder tilbage med en følelse af, at de færreste logisk nok udenfor skateboarding egentlig forstår hvad det handler om, af mange gode grunde. Så vi fandt blot et fællesskab i at vi ofte følte os anderledes sammen med mange af vores jævnaldrende der ikke skatede. Så logoet er faktisk ret meget skateboarding, da det symboliserer en skater der er omgivet af ikke skatere og som derfor føler sig lidt upside down.

 

Skateboard.dk:

Sådan husker jeg det faktisk også fra dengang jeg selv var ung skater i start 90erne, så det giver mening. Men når vi nu er tilbage i tiden, så er jeg nødt til at høre noget helt andet. Kommer der noget gear med dit våbenskjold som i dine dage på Santa Cruz? 

 

Søren:

I er sgu skarpe på Skateboard.dk,... men jeg kan ikke sige så meget, andet end jeg selv, Kim Carlsen, Lars Bernt og Frank Messmann havde i maj måned et meget spændende møde i Santa Cruz med Bob Denike og Jeff Kendall, der blev afsluttet med en fejring og en særlig god middag downtown Santa Cruz. Men det jeg kan bekræfte er, at du inden længe vil kunne se frugterne af det møde mellem Santa Cruz direktørerne og Act in Public holdet – om det så lige bliver med mit gamle våbenskjold eller om vi har fundet på noget nyt, må du vente at se.

 

Søren dengang

 

Skateboard.dk:

Okay, det lyder interessant. AIP on fire.

For at fremhæve jeres skatetilknytning kunne I jo også overveje at hedde Act in Public Domain?

 

Søren:

Nu er jeg jo ikke Powell mandJ.. spøg til side, for vi er jo super glade for, at vi har en så dygtig foto- og filmmand som Tobias Plass med på Act in Public holdet, så film og video er bestemt et vigtigt element i vores fremtidige kommunikation, hvor vi bl.a. arbejder med konceptet ’Ambassadors of Different’, jævnfør logoet, så der kommer mange flere film, men i respekt for Stacy og kompagni, så må vi nok hellere opfinde vores egne titler.

 

Model, fotograf, medstifter og flot fyr - Tobias...også kendt fra Royal

 

Skateboard.dk:

Ja der er naturligvis en risiko for at de sender Ripper og brigaden efter jer.

I er jo ikke det første danske skate-tøj-mærke. Der kan eksempelvis nævnes Alis, Wrong og CityFellaz. Skal I ligesom de andre have et team eller nogle ryttere?

 

Søren:

Tja, måske, vi har i hvert fald allokeret nogle midler til at supporte hvor vi finder det mest hensigtsmæssigt, så det kan jeg ikke afvise. Et decideret team bliver nok at stramme den, men vi ønsker at opildne ældre skatere til at fortsætte uanfægtet af alder og hvis vi kan understøtte det på nogen måder, så vil vi gerne det..

 

Skateboard.dk:

Det var ikke et nej. Nogle af de virkelige core-skatevirksomheder har jo også en reklame på skateboard.dk for ligesom at positionere sig. Det kunne I jo overveje.

 

Søren:

Nu er vi jo ikke en core-skateboard virksomhed, men et streetwear startup, så det er jo en iskold cost/benefit analyse og hvis det regnestykke kommer positivt ud, så må vi jo kigge på vores Pondus-opsparing og se om det giver mening – én af fordelene ved at blive ældre er jo, at erfaringen følger med og vi har jo også lært en ting eller to omkring forhandling, så måske, hvad koster det i øvrigt eller kan vi lave en barter..?

 

Skateboard.dk:

Altså uden at sige for meget, så mener jeg at vores interne analyser har vist en mangedobbelt omsætning hos vores annoncører. Mener også at kunne huske noget med nogle Gazelle-priser. Men de præcise detaljer må I nok hellere tage med vores PR-afdeling. Jeg skriver til dem, at de skal kontakte jer.

 

Søren viser, at grå hår ikke er en undskyldning for ikke at steppe op

 

Tak for snakken.

 

Forhåbentligt ser vi både jer og jeres gear i parkerne fremover.